Сьогодення потребує створення якісно нових теоретичних моделей управління активами ІСІ. В умовах олігархічної української економіки створені для акумуляції капіталів інвесторів та здійснення інвестицій в економіку України ІСІ практично ізольовані від інвесторів та обмежені у можливостях.

Вдосконалення правового регулювання спільного інвестування має стати одним із першочергових завдань держави в сфері фондового ринку, яке наблизить нас до світових стандартів. Особливо актуальне воно в ракурсі майбутніх змін до Закону України «Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди) від 15.03.01. N2299-III, що розмежують останні на кілька категорій з різноманітними інвестиційними стратегіями, складом і структурою активів. Самого Закону недостатньо. Щоб його «запустити», потрібна ціла низка підзаконних нормативно-правових актів. Хтось має займатись такою невдячною справою як розробка і «лобіювання» прийняття правових актів.

Проблема ускладнюється тим, що «вузькопрофільна» природа вітчизняних саморегулівних організацій (СРО) не відображає тенденції універсалізації діяльності учасників фондового ринку і обумовленої нею потреби в комплексному регулюванню відносин, що виникають між ними. Ні для кого не секрет, що Українська Асоціація інвестиційного бізнесу представляє переважно венчурний бізнес. Натомість прийнятий нещодавно у першому читанні Закон України « Про ІСІ передбачає створення в Україні спеціалізованих ІСІ, до яких відносяться інвестиційні фонди наступних класів:

1)      фонди грошового ринку;

2)      фонди державних цінних паперів;

3)      фонди облігацій;

4)      фонди акцій;

5)      індексні фонди;

6)      фонди банківських металів.

Сьогодення потребує створення якісно нових теоретичних моделей управління активами ІСІ. В умовах олігархічної української економіки створені для акумуляції капіталів інвесторів та здійснення інвестицій в економіку України ІСІ практично ізольовані від інвесторів та обмежені у можливостях. Вони досі не можуть оговтатись від наслідків світової фінансово-економічної кризи.

 Для підтримки розвитку інвестиційних фондів та розширення їх інвестиційних можливостей, у вищезазначеному законопроекті необхідно чітко врегулювати питання діяльності таких видів ІСІ як агровенчурні, іпотечні, земельні, рентні фонди нерухомості, кредитні, фонди прямих інвестицій, а також хедж-фонди. Подібні пропозиції висловлювались окремими прогресивними учасниками ринку та не були враховані робочою групою з розробки нової редакції Закону України «Про ІСІ», що є серйозним  аргументом на користь лобіювання одновекторності вітчизняного спільного інвестування. Оптимізація із використанням венчурних ІСІ та впровадження якісно нових видів та класів ІСІ – абсолютно різні напрямки розвитку спільного інвестування. Інтереси не венчурних ІСІ практично не  лобіюються. Однією із головних перешкод тут виступає наявність монополії СРО на фондовому ринку.

Свого часу законопроект №8234 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення діяльності саморегулівних організацій на фондовому ринку» мав відмінити монополію СРО на фондовому ринку. Нагадаємо, що на даний час СРО утворюються за принципом: одна СРО з кожного виду професійної діяльності на ринку цінних паперів повинна об’єднувати більше 50 відсотків професійних учасників фондового ринку за одним з видів професійної діяльності. Представники СРО - УАІБ, УФТ та ПАРД в один голос виступили проти прийняття цього законопроекту. Я в жодному разі не маю нічого проти конкретних СРО. Свого часу був навіть членом правової секції однієї із вітчизняних СРО. СРО заручники своєї монополії, внутрішніх протиріч, інших об’єктивних та суб’єктивних факторів. Дивлячись на цей мікс, регулятор фондового ринку не поспішає делегувати якійсь серйозні повноваження хоча б одній СРО.

Можливо настав час «мегаСРО», які успішно функціонують в світі? Як тут не загадати унікальний досвід Великобританії, котра взагалі відмовилась від моделі регулювання фондового ринку, базованій на активній ролі СРО. Для цього була спеціально створена неурядова структура Управління фінансових послуг (Financial Services Authority). Вона звітує про свою діяльність перед Міністерством фінансів та парламентом Великобританії. Цій організації згодом були передані функції СРО у сфері фондового ринку. На думку експертів, саме ця модель «саморегулювання» є однією із найефективніших в усьому світі. Та, як говориться, досвід наче імпотенція – приходить з роками.

Перепечатка данного материала разрешена исключительно со ссылкой на сайт Юридической консалтинговой компании «САЛЕКС» http://salex-lcc.com.ua/ 

 

Просмотров: 947