Ви маєте ціль, маєте гроші і місце. Врешті, обрали франшизу і навіть маєте згоду франчайзера на входження у його мережу. Що далі?

 

ris8Укладається договір, де обумовлено всі нюанси співпраці. Гадаю, з ними краще ознайомитись самостійно, без моїх порад, але рішення приймати – лише після консультації з юристом.

Франчайзер – ваш партнер, а не начальник, він зацікавлений у взаємовигідній співпраці та комунікації. Але одночасно, він – власник бізнес-ідеї, яку має захистити від несанкціонованого копіювання. Тому, як розповідає Андрій Кривонос, голова Директорату Асоціації франчайзингу,

- договір між франчайзером і вами підписується на певний термін з можливістю пролонгації. Ви можете відмовитись від подальшої співпраці. Тоді точка закривається і у вас ніяких прав не залишається. Це був не ваш бізнес, а бізнес франчайзера. Ви користувались його технологіями, його правами. В деяких випадках у договорах конфіденційності відзначено, що ви не маєте права займатись потім аналогічним бізнесом. Наприклад, якщо ви працювали у мережі піццерій, то після завершення договору вам заборонено відкривати заклади харчування. Зрозуміло, через певний час ця конфіденційність знімається – протягом 5 чи 10 років.

Умови співпраці різняться від мережі до мережі. В одному проекті від вас не вимагатимуть вступного (паушального) внеску, бо вважають оптимальним – вкласти ваші гроші у бізнес. А для мережі, що займається дитячими товарами, цей внесок обов'язковий, бо гарантує вашу фінансову зацікавленість у результативній співпраці. У деяких мережах відсутні навіть роялті та рекламні відрахування.

ris9Залежно від галузі, франчайзі отримує товар, яким торгуватиме, чи координати постачальників, торгівельне обладнання чи поради щодо його купівлі. Якщо потрібно навчати персонал – деякі мережі забезпечують і це. Інколи франчайзі отримують на руки готовий бізнес-план та річний план витрат/прибутків за місяцями. Ринок франшиз різноманітний – кожен в змозі підібрати проект, зручний фінансово та організаційно.

Наприклад, франшиза туристичного агентства. Правовласник не вимагає початкового внеску за входження в бізнес. Немає плану продажів. Немає маркетингових платежів, проте є консультування під час рекламних кампаній.

Покупець франшизи отримує

- доступ до турів всіх українських операторів;

- комісійні відрахування від вартості турів, тотожні відрахуванням головного офісу;

- можливість дистанційного замовлення білетів;

- навчання співробітників;

- інформативний сайт;

- персональні куратори, які в реальному режимі часу з центрального офісу допомагають франчайзі в регіонах.

На перший погляд здається, немає нічого надто складного й недосяжного, чого не можна було б зробити самостійно. Це, до речі, один з ризиків для власників франшизи: думка "Я сам!" у франчайзі. І тут на сцену виходить ноу-хау, про яке йшлося у частині 1. Франшиза побудована таким чином, що повторити її самостійно за короткий проміжок часу неможливо.

Франчайзер роками налагоджував співпрацю з УСІМА туроператорами України, тому має вигідні комісійні й доступ до всіх варіантів відпочинку. Він сплатив 20 тис. дол. за акредитацію у міжнародному агентстві, яке дає можливість замовляти білети на усі види транспорту. Турагентство має потужний ІТ-відділ з 10-ма програмістами. Вони підтримують функціонування сайту, який залучає левову частку клієнтів. Куратори – кращі працівники з більш ніж 5-річним досвідом у туристичній галузі.

Чи зможе початківець налагодити подібну систему протягом 3-5 місяців? Ні! Звичайно, через роки наполегливої праці – так, все це з'явиться. Але перевага фрачайзингу – це швидкість. Хочете повільно і самостійно – дійте самі. Хочете швидко – обирайте франчайзинг.

P.S. Дякую за допомогу Андрію Кривоносу, голові Директорату Асоціації франчайзингу (Київ), та Геннадію Поліщуку, виконавчому директору Бізнес-клубу "MoneyFest" (Вінниця).

Франчайзинг. Частина 1. Чому? Що? Хто?

Франчайзинг. Частина 2. Питання вибору.

Просмотров: 1119