Коли керівник підприємства чи державної інституції зауважує проблему, він, як повновладний лідер, намагається подолати її самостійно. Шукати оптимальний вихід з складної ситуації краще колективно – пропонує Геннадій Чепурний, бізнес-тренер, психолог, засновник "Школи ейдотехніки". Авторська методика "Інтегратор", яку він презентує на практикумі "Маленькі таємниці великого бізнесу", узгоджує позиції всіх зацікавлених осіб та спрямовує до успіху.

chepurn-genПроблеми у функціонуванні складної системи виникають тоді, коли отриманий результат не співпадає з очікуваним. Наприклад, щойновідкрита торгова точка не приносить прибутку, навчений персонал неякісно працює, інвестиції не приносять дивідендів, клієнти уникають, партнери оминають.

Крім того, пояснює Геннадій Чепурний, чим більша різниця між бажаннями людини та її здібностями, тим проблем більше. Щоб вирішити їх, є два загальновідомі підходи:

a. зменшити бажання (очікування)

b. "наростити" здібності (якості бізнесу)

Варіант а. для менеджерів не є прийнятним, бо це – шлях до стагнації та регресу. Варіант b. ніби то обіцяє прогрес. Проте інколи "темпи зростання здібностей відстають від темпу зростання бажань. І тоді," – говорить бізнес-тренер, - "дійсно виникає ПРОБЛЕМА".

Коли виявляється, що керівник не в змозі "вилікувати" одноосібно "хворобу" складної системи, підключається колективне мислення. Збираються наради, конференції, семінари, на яких співробітники компанії – в основному, менеджмент – шукають розв’язок. При цьому використовуються методики, напрацьовані соціологами, психологами, маркетологами, винахідниками.

Геннадій Чепурний створив і запатентував власну методику - "Інтегратор". Впродовж двогодинного практикуму автор пояснює, як застосовувати "Інтегратор" при вирішенні реальних бізнес-проблем.

1-img-chepДля ілюстрації процесу розв’язку задачі Геннадій залучає всіх присутніх – біля 50 осіб імітують роботу колективу над проблемою. Більшість – підприємці, які щодень зустрічаються з десятками складних управлінських питань. Очевидно, кожен бачить суть проблем та шлях їх подолання по-своєму. То ж як народжується рішення, що задовольняє всіх?

Етап 1. Формулювання задачі. Кожен член колективу – і рядовий співробітник, і управлінець – дає письмові відповіді на 4 питання:

  1. Що таке бізнес?
  2. Яка структура бізнесу?
  3. Які проблеми бізнесу?
  4. Як вирішити проблеми бізнесу?

Етап 2. Індивідуальне рішення задачі. Мета – чітке особисте формулювання суті проблеми. Досвід Геннадія показує, що постановка задачі та її рішення з точки зору керівника відрізняється від думки виконавця. Наприклад, директор фітнес-центру бачить проблему глобально: зменшення прибутку, регрес, наступ конкурентів. Тим часом співробітників турбує конкретна проблема: мало відвідувачів, багато змарнованого часу. Керівник пропонує: слід навчити персонал методикам ефективного спілкування . А хтось з його підлеглих вносить несподівану пропозицію – ввести систему штрафів за запізнення та неякісну роботу з клієнтами.

Етапи 3-5. Синхронізація тверджень. Точок зору у колективі з 50 чоловік буде рівно 50. Тому спершу команда розбивається на групи з 2 осіб – і шукає компроміс. Потім – групується по 4, по 8 – і так доти, поки не виробиться спільне рішення.Щоб полегшити пошуки компромісу, можна скористатись наступною методикою синтезу двох думок.

Маємо думку 1 (Д1/трикутник) та думку 2 (Д2/квадрат). Тоді є 4 варіанти підсумкового твердження:

  1. Д1 включає Д2.
  2. Д2 включає Д1
  3. Д1 ґрунтується на Д2 і навпаки
  4. Д1 і Д2 є рівноправними сусідами

2-img-chepПрацюючи над проблемою за методикою "Інтегратор", директор, менеджери, персонал знаходять оптимальний вихід з ситуації, тому що:

по-перше, суть задачі, цілі, рішення формулюють ВСІ члени колективу

по-друге, остаточне рішення будується на основі синтезу ВСІХ НАЯВНИХ ТОЧОК ЗОРУ.

(матеріал створено на основі презентації методики "Інтегратор" Геннадія Чепурного під час практикуму "Маленькі таємниці великого бізнесу", Вінниця, 21.01.14)

Мінуси інших методик рішення задач

Метод мозкового штурму, запропонований американським рекламістом Алексом Осборном, ґрунтується на генеруванні максимальної кількості варіантів розв’язку – і реальних, і фантастичних. Після цього комісія досліджує отримані варіанти, шукаючи найбільш ефективний та нетривіальний. Недолік методу, на думку Геннадія Чепурного, - визначальна роль ведучого. Ведучий одноосібно формулює постановку задачі та цілі – це його індивідуальне бачення, тоді як точки зору інших учасників не завжди беруться до уваги. Відповідальність за дії беруть, як правило, лише активні учасники методики.

За методом Делфі, різновидом методу експертних оцінок, проводиться опитування колективу. Група експертів аналізує згенеровані пропозиції, шукаючи компромісне рішення – ефективне та забезпечене ресурсами. Недолік методу – менеджмент чує думки найсміливіших та найактивніших співробітників. Повільні, несміливі – не встигають, соромляться, але секрет розв’язку задачі може ховатись саме в їхній свідомості.

Просмотров: 811