Головним  джерелом інвестиційних коштів ГО «СПОЖИВАЧ»  мають бути грошові кошти населення та бізнесу, які перебувають поза межами банківської системи України.

 

     Ми грунтовно в'їхали у фінансово-економічну кризу. Навіть вже загрузнули. А інститутів розвитку так і не створили. Більше того, останні два роки держбюджет - затиснутий, капіталовкладення - не ростуть. Правда, трохи росло особисте споживання (але воно в основному зростало за рахунок ренти). Кошти бюджету не інвестуються. Як тепер будемо виходити з цієї структурної кризи, яка призвела до кризи держуправління, до кризи структурних інститутів. Вони просто перестали справлятися з новою поточною ситуацією.

     Як жити далі малому й середньому бізнесу в цей важкий у всіх сенсах кризовий час? І як вирішуватимуться проблеми, що стоять зараз перед підприємцями? Хто наважиться на прогнози? Хто поділиться своїм баченням розвитку економічної ситуації в Україні і конкретними шляхами виходу з кризи? Нарешті, хто запропонує дійсно конструктивні кроки щодо подолання кризи? Питання надзвичайно важливі. І мало хто намагається надати певні пропозиції. Тому дуже цікаво було дізнатися про те, що у нас в країні існує та достатньо швидко розвивається ГО «СПОЖИВАЧ», яке у рамках Проекту ЕСКОМ (ЄС)  (http://ec.europa.eu/growth/smes/cosme/index_en.htm) реалізує, зокрема, проект Крамниця-«А» (http://kramnyca.info/).

     На своєму сайті підприємці ГО «СПОЖИВАЧ» зворушливо і відверто відзначають: «На теренах нашої держави однодумці об’єдналися у громадську організацію задля поновлення та розвитку власне національних культурних набутків, які сприятимуть прогресивному піднесенню України в усіх сферах її функціонування, а також для надання міцного імпульсу багатьом проектам і залучення певних компаній, що займаються виготовленням різноманітних товарів, зокрема, харчових. Тому, купуючи та споживаючи продукцію, вироблену за активної участі членів нашої громади, Ви не лише насичуєте свій організм корисно-поживними речовинами, а й долучаєтеся до прекрасного, поширюєте коло прихильників, зміцнюєте українську спільноту».

     Що ж, певні позитивні дії цього громадського об’єднання вже є. Але одних їхніх виробничих зусиль замало. Вихід із цього кризового становища на думку експертів Інституту розвитку економіки України звичайним еволюційним шляхом не можливий. Потрібен економічний ривок. Світовий досвід таких економічних стрибків свідчить, що їх можна здійснити лише шляхом залучення і концентрації значного обсягу інвестицій та їх спрямування на пріоритетні напрями розвитку.

     При цьому слід зазначити, що існуючі інвестиційні механізми в України фактично не працюють. Банківська система не кредитує економіку через високі ризики. Фондовий ринок як джерело інвестицій не виконує своїх функцій. Його практично не існує. В бюджеті немає коштів на розвиток, а ті, що є розпорошуються між міністерствами і місцевими адміністраціями, створюючи більше проблем для майбутніх бюджетів, ніж вирішують їх. Запропонований механізм використання державних гарантій для виконання Програми активізації економіки не спрацьовує через його недосконалість і відсутність реальних проектів у державному секторі. На приватний сектор він не поширюється, а саме там найбільше потрібні фінансові ресурси. Зрештою він створює значне боргове навантаження на майбутні періоди не вирішуючи ключові питання.

     Так, що потрібно робити? Для економічного ривку потрібно три головні умови: 1) сприятливі умови для бізнесу; 2) економічна стратегія; 3) інституції та інструменти розвитку. Безумовно,  спільним між всіма світовими інститутами фінансування проектів розвитку є те, що: фінансування проектів носить венчурний характер, та здійснюється в переважній більшості випадків, за наступними схемами:

     1) через Фонд фондів, за якою, перший венчурний фонд засновується державою, а другий фонд засновується державою в особі першого венчурного фонду спільно з приватним інвестором;

     2) через пряме венчурне інвестування у компанію з управляння активами, засновану спільно з приватним інвестором;

     3) через надання державним венчурним фондом довгострокової позики приватному інвестору.

     Які ж конкретно пропозиції нашого Інституту щодо моделі та структури інвестування програм розвитку в Україні? З огляду на практичний досвід функціонування аналогічних програм у світі, за основу функціонування подібної програми в Україні можна взяти або модель, яка діє в Ізраїлі («Yozma», яка передбачала створення фонду фондів й подальший розвиток 10 приватних фондів за участю держави, кожний з капіталом в 20 млн. доларів США і більше - Програма була створена під керівництвом міністерства промисловості та торгівлі Ізраїлю) або США (Програма компаній з інвестицій у малий бізнес – «ПКІМБ» – унікальна програма державно-приватного партнерства, за допомогою якої та з моменту її створення здійснено інвестування у більш ніж 100 000 малих американських підприємств на загальну суму у розмірі 48 млрд. доларів США).

     Таким чином, основним джерелом інвестиційних коштів ГО «СПОЖИВАЧ», на думку експертів Інституту розвитку економіки України, мають бути грошові кошти населення та бізнесу, які перебувають поза межами банківської системи.

     Олександр  ГОНЧАРОВ,

     Директор Інституту розвитку економіки України,

     Віце-президент ТПП України на громадських засадах  

 

Просмотров: 407